Opleiden en ontwikkelen
Casemanagement is een vak
Het vak van casemanager is een gespecialiseerd beroep dat zich richt op complexe vraagstukken rondom arbeidsongeschiktheid en re-integratie. Een casemanager begeleidt zowel werkgevers als werknemers tijdens een verzuimtraject en is daarmee een onmisbare schakel in het proces. Deze rol vereist niet alleen uitgebreide kennis van wet- en regelgeving, zoals de Wet verbetering poortwachter, maar ook sterke communicatieve en organisatorische vaardigheden.
Een succesvol casemanager is een expert. Ze kunnen als geen ander door relevante juridische kaders navigeren en weten hoe arbeidsongeschikte werknemers effectief en verantwoord kunnen worden ondersteund richting werkhervatting. Zonder de juiste (bij) scholing en kennis kan een casemanager onvoldoende alle betrokken optimaal bijstaan.
Beroepscompetentieprofiel van een casemanager
De functie vraagt om een breed scala aan kennis, vaardigheden en gedragscompetenties. Om de kwaliteit binnen dit vakgebied te waarborgen, is er een duidelijk <beroepscompetentieprofiel> opgesteld dat beschrijft welke kerncompetenties essentieel zijn voor een casemanager verzuim. Dit profiel biedt houvast voor zowel opleiding als praktijk, zodat een casemanager met de juiste competenties en kennis zijn of haar werk optimaal kan uitvoeren.
In het document worden de competenties helder uiteengezet, met speciale aandacht voor vakinhoudelijke kennis, communicatieve vaardigheden en het vermogen om binnen wettelijke kaders te opereren. Hiermee wordt de casemanager ondersteund in het behouden van een hoge standaard in het vak.
Beroepscompetentieprofiel van een casemanager
De functie vraagt om een breed scala aan kennis, vaardigheden en gedragscompetenties. Om de kwaliteit binnen dit vakgebied te waarborgen, is er een duidelijk <beroepscompetentieprofiel> opgesteld dat beschrijft welke kerncompetenties essentieel zijn voor een casemanager verzuim. Dit profiel biedt houvast voor zowel opleiding als praktijk, zodat een casemanager met de juiste competenties en kennis zijn of haar werk optimaal kan uitvoeren.
In het document worden de competenties helder uiteengezet, met speciale aandacht voor vakinhoudelijke kennis, communicatieve vaardigheden en het vermogen om binnen wettelijke kaders te opereren. Hiermee wordt de casemanager ondersteund in het behouden van een hoge standaard in het vak.